fbpx

טיפול בפוביות

קצת על פוביות

פוביות הינן הפרעות חרדה המאופיינות בפחד מתמשך מאובייקטים או מצבים מסוימים – למשל גבהים, בעלי חיים (כלבים, ג'וקים, נחשים וכ"יב), זריקות ועוד. הפחד הינו אינטנסיבי וממוקד באובייקט חיצוני או מצב ברור ומובחן, בניגוד להפרעות חרדה אחרות כגון התקפי פאניקה למשל. אנשים הסובלים מפוביות חיים בחרדה מתמדת מהמפגש הבא עם האובייקט או המצב שמפחיד אותם, מה שגורם להם לנסות ולהימנע ממנו בכל מחיר וגורם לירידה בתפקוד בתחומי שונים ולסבל רב.

פוביות הן הפרעות נפוצות – כ7-9 אחוז מהאוכלוסיה הבוגרת סובלת מהן. הן יכולות להיווצר לכל אורך החיים ונוטות להתפתח לרוב כתוצאה מאירוע טראומתי, פעמים רבות בתקופת הילדות (לרוב לפני גיל עשר)

סוגי פוביות

מכיוון שכמעט כל אובייקט ומצב יכול לעורר פחד, קיימים סוגים רבים של פוביות. ניתן לחלק אותן לארבעה קטגוריות עיקריות.

  •  פוביות מאובייקטים חיצוניים – פוביות מבעלי חיים, כלי נשק או כלי תחבורה הם פחדים נפוצים, אך קיימים גם פחדים ממראות, מרוחות רפאים ואפילו מבלונים (Globophobia) וחורים (Trypophobia).
  •  פוביות מתופעות טבע – כגון ברקים, רעמים, אש, חושך, מים או סערות.
  • פוביות ממצבים רפואיים או פגיעה – בקטגוריה זו נכנסים פחדים מדם, מחולי, מפציעה או מתאונות, וכן פחד מללכת לרופאים (למשל פחד מרופאי שיניים).
  • פוביות מתפקודים מסוימים – אכילה בפומבי, הקאה, אובדן שליטה, נהיגה, הליכה לשירותים) או ממצבים או מקומות מסוימים (פחד ממקומות סגורים – קלאוסטרופוביה, גבהים, מוות, בתי חולים או בתי ספר). בקטגוריה זו נכללת גם אגוראפוביה – פוביה מורכבת הכוללת פחד מיציאה מהבית והישארות לבד בחוץ.

פוביות אצל ילדים

פוביות הינן אחת מהפרעות החרדה הנפוצות אצל ילדים. האובייקטים המפחידים קשורים פעמים רבות לשלב ההתפתחותי של הילד – אצל ילדים צעירים יותר נפוצים פחדים מחושך וממפלצות, בעוד ילדים בוגרים יותר בגילאי בי"ס מגלים חרדות מורכבות יותר ממצבים חברתיים ומהלימודים. 

מאפיין מייחד נוסף בפוביות אצל ילדים הוא ניסיונות ההתמודדות שלהם עם הפחד – בעוד אצל מבוגרים יש לרוב נטייה להימנעות, אצל ילדים ניתן לראות לצד ההימנעות גם מגוון רחב יותר של התנהגויות, רבות מהן מבוססות קשר, כגון היצמדות להורה או לחלופין פרצי כעס או זעם. 

הטיפול בפוביות אצל ילדים עשוי גם להיות מורכב יותר כי הוא דורש הנגשה של ההסבר הפסיכולוגי והתגברות על מגבלות התפתחותיות שונות (למשל – כישורי שפה לא מספיק מפותחים אצל ילדים צעירים).

טיפול בפוביות

סימפטום נפוץ שעולה בקרב החווים פוביות הוא, כאמור, הניסיון העקבי להימנע ממוקד הפוביה. כך, למשל, אדם המפחד מהימצאות במקומות סגורים (קלאוסטרופוביה) עלול לנקוט בצעדים מרחיקי לכת עד כדי סירוב לעלות למעליות או למכונית, דבר שעלול להגביל אותו מאד חברתית או תפקודית. מעבר לכך, ניסיון ההימנעות מאופיין הרבה פעמים בהיעדר פרופורציה בין המאמץ המושקע לבין הנזק שעלול להיגרם לאדם כתוצאה ממפגש עם האובייקט או המצב המעוררים את הפוביה. 

במילים אחרות, אנשים הסובלים מפוביות משקיעים מאמץ רב כדי להימנע ממשהו שמאוד מפחיד ומאיים אך בסופו של דבר אינו באמת יכול לפגוע בהם. עם הזמן, ניסיונות ההימנעות נוטים להתרחב יותר ויותר, והאדם נהפך משועבד להם. 

הטיפול הפסיכולוגי היעיל בפוביות במכון "ציידי המחשבות" נעשה באמצעות הגישה הקוגניטיבית-התנהגותית (CBT) ומבוסס על טכניקת חשיפה ומניעת תגובה (ERP – Exposure and Response Prevention). 

באמצעות התמודדות מדורגת ומותאמת המטופל נחשף לגירוי המפחיד באופן המאפשר לו להתרגל אליו, בדומה להתרגלות שמתרחשת בגוף כאשר נכנסים לאמבט של מים קרים. טיפול זה דורש מוטיבציה בסיסית אך הינו ממוקד ויעיל ביותר. 

במקרה של טיפול בילדים, אנו גם משלבים אלמנטים נבחרים משיטת "ציידת המחשבות" שלנו. שיטה אינטגרטיבית זו עושה שימוש בספר טיפולי פרי עטו של מנהל המכון, הפסיכולוג עופר כהן, וכוללת טכניקות ייחודיות שהוכחו כאפקטיביות ביותר בקרב ילדים הסובלים מחרדות בכלל ומפוביות בפרט. 

אם אתם, יקיריכם או ילדכם סובלים מפוביות, אם אינכם בטוחים שאתם סובלים מתופעות אלו אך אתם חושדים בכך, אנו מזמינים אתכם לחדול מחששות ולהתקדם למעשים. תמונת מצב עניינים מפוכחת וברורה תעזור לכם לבחור אופן התמודדות ותקדם אתכם להמשך התפתחות אישית בריאה ומאוזנת. צרו איתנו קשר עוד היום וקיבעו פגישת ייעוץ שתכניס לחייכם בהירות ותפתח צוהר לאיכות חיים גבוהה יותר.

הדרך שלנו לעזור לכם!
גם מרחוק.

טיפול בטראומה אצל ילדים

הספר זמין להורדה באתר "עברית".

בעקבות המשבר הלאומי ומלחמת חרבות ברזל, אנו מזמינים אתכם להוריד בחינם את הספר "ציידת המחשבות", ספר טיפולי-חווייתי לילדים ומשפחותיהם. הקריאה בספר מאפשרת לילדים ובני נוער רכישה של כלים להתמודדות, ולכם ההורים נותנת מקום כדי לדבר עם הילדים על מה שעובר עליהם. ניתן ומומלץ גם למצוא זמן לקריאה משותפת.

רוצים לדבר איתנו? אנחנו פה בשבילכם בשיחת טלפון או הודעת ווצאפ, צור קשר באתר ואפילו באמצעות הטיפול בוט.

טיפול בטראומה אצל ילדים

הספר זמין להורדה באתר "עברית".