fbpx

טיפול פסיכולוגי בילדים ונוער

קשים בחיי ילדים ונוער

“אני לא מבינה למה הן לא אוהבות אותי"

"גם כשאני כבר מנסה זה אף פעם לא יוצא, אני ממש אפס"

"כולם כועסים עליי כי אני לא מצליח להתאפק"

ילדים, כמו מבוגרים, חווים קשיים בחיים. במקרים מסוימים, הבעיה עשויה להיות ממוקדת ומאובחנת (למשל – קשיי קשב וריכוז (ADHD) או חרדה) ולעיתים היא אינה. 

קושי יכול לנבוע כתוצאה משינויי חיים משמעותיים – מעבר דירה, לידת אח או אחות חדשים במשפחה, או אף פטירה של אדם קרוב חלילה – שהילד מתקשה להסתגל אליהם, או ממקור התפתחותי או גנטי.

במקרים רבים, ילדים מגיעים לטיפול פסיכולוגי סביב קונפליקטים במערכת היחסים עם הוריהם, אחיהם, המורים בביה"ס או חבריהם לספסל הלימודים.

כל המקרים הנ"ל עשויים להוות סיבה להתחלת טיפול פסיכולוגי. 

מתי לפנות לטיפול פסיכולוגי לילדים ובני נוער?

פעמים רבות כהורים, אנו יודעים ש"משהו לא בסדר", אבל לא תמיד יכולים לשים את האצבע על הבעיה, לדובב את הילד או המתבגר או לגייס אותו לשינוי. במקרים אחרים אנו מרגישים שאין לנו את הכלים הנכונים לעזור לו, או שאנחנו מעורבים מדי איתו והניסיונות שלנו להושיט עזרה נענים בכעס, הסתגרות או התנגדות. במצבים אלו, ובמיוחד כאשר הבעיה נמשכת לאורך זמן, אפשר לפנות להתייעצות מקצועית. ההגעה לטיפול פסיכולוגי יכולה להיות שלב כואב עבור הורים; שלב בו עולות שאלות על התפקוד שלי כהורה ומה הייתי יכול או צריך לעשות אחרת. חשוב שתדעו שמנסיוננו אלו דווקא המשפחות התומכות המעזות לבקש עזרה ולהודות בקושי. 

אם אתם קוראים שורות אלו ומתלבטים בנוגע לפנייה לטיפול פסיכולוגי, שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

  • מה הייתי רוצה שיקרה בסיומו של טיפול פסיכולוגי מוצלח? איזה שינוי לטובה הייתי מאחל לילד שלי, למשפחה שלנו וגם לעצמי?
  • האם אני מסוגל – לאור ניסיונות העבר והמצב הנוכחי – להגיע למצב הרצוי הזה?
  • מה עשיתי עד עכשיו לא נכון, ומה עליי לעשות אחרת כדי לשנות דברים לטובה?

 

התשובות לשאלות אלו עשויות לתת לכם כיוון לשינוי. 

אם הגעתם למסקנה כי אתם מעוניינים בליווי מקצועי, חשוב שתמצאו פסיכולוג מיומן המומחה בטיפול בילדים ונוער, ומכיר את המאפיינים הייחודיים של התחום. 

מהם המאפיינים הייחודיים בטיפול פסיכולוגי בילדים ונוער?

טיפול פסיכולוגי בילדים ונוער מכיל מספר מאפיינים ייחודיים. כמו בטיפול פסיכולוגי במבוגרים, ילדים ובני נוער מגיעים לרוב לטיפול עם בעיה, אך בניגוד למבוגרים פעמים רבות הם אינם יוזמים את הטיפול הפסיכולוגי, ולכן עשויים לגלות מוטיבציה נמוכה עד כדי חוסר רצון להגיע לפגישות.

במקרים מסוימים המטופל הצעיר עשוי להרגיש כי הבעיה אינה שלו, וכי על הסביבה להתאים עצמה אליו (למשל – במקרים של ילד שאלים בביה"ס, שחושב כי הבעיה היא בהתנהגות הילדים הסובבים אותו).

בנוסף, בהתאם לגיל הילד, ישנם מאפיינים התפתחותיים רבים אשר חשוב לקחת בחשבון כשבאים לטפל בו.

למשל, בטיפול בילדים צעירים יש צורך לעיתים להנגיש ולהסביר את סיבת הפנייה ואת מטרות הטיפול באופן שיהיה ברור להם.

אספקט חשוב בטיפול הפסיכולוגים בילדים ובני נוער הוא הראייה המערכתית על הגורמים הסביבתיים (המשפחה, ביה"ס, החברים…) והשפעתם על המטופל ועל הטיפול עצמו.

כשמדובר בילדים צעירים, לדוגמה, לעיתים הטיפול הפסיכולוגי מתבצע עם הוריהם בחדר, על מנת לעזור להם להתאקלם ולהרגיש נוח יותר בסביבה הלא מוכרת. עם מתבגרים המטפל נתקל פעמים רבות בקונפליקטים מול ההורים, כאשר לעיתים כל צד (המתבגר והוריו) רוצים להתקדם בטיפול הפסיכולוגי לכיוונים שונים (למשל – ההורים רוצים שהמתבגר יצליח יותר בלימודים, והוא או היא מעוניינים כי ההורים יקשיבו לו או לה יותר).

במצבים אלו לעיתים דווקא מומלץ לפגוש את המתבגר ללא ההורים. 

אחד ההבדלים הגדולים ביותר בטיפול בילדים מתאפיין באמצעים מתווכים כגון שימוש במוזיקה או אמנות.

היות וילדים אינם מורגלים בשיחות נפש ארוכות, פעמים רבות ישנו צורך "לשבור את הקרח" ולהקל על התקשורת. אחד האמצעים הנפוצים  לכך הוא דרך משחק.

בין אם המדובר במשחקים בדמיון, בקלפים, בתחפושות או במשחקי כדור, המשחק הוא מה שפעמים רבות מאפשר לייצר את הקשר, האינטימיות והעניין של הילד באינטראקציה עם המטפל.

השימוש במשחק הופך את המפגש הטיפולי עם ילדים ובני נוער לפחות מובנה, מה שדורש מהפסיכולוג ניסיון די להיות מסוגל לתמרן בין דרישות המשחק והילד ובין מטרותיו הטיפוליות. 

מה קורה בטיפול פסיכולוגי אצל ילדים ומתבגרים?

השלב הראשוני בטיפול הפסיכולוגי הוא שלב ההיכרות (הנקרא "אינטייק" בשפה המקצועית). לרוב, המטפל יפגוש את הורי הילד או הנער כדי להכיר את נקודת מבטם על המשפחה ועל הקשיים איתם הם מתמודדים. בשלב הבא הוא יפגוש את הילד או הנער עם או בלי ההורים, כדי להתרשם ממנו או ממנה, ובכדי ולהבין כיצד הוא או היא רואים את המצב. בסוף שלב האינטייק המטפל יציע תובנות בנוגע לבעיות שהוצעו, ישרטט מטרות טיפוליות אפשריות ויציע מבנה טיפולי מתאים שיכלול את תדירות המפגשים (לרוב פעם בשבוע לפחות) ואת הנוכחים (מפגשים לבד עם הילד, ביחד עם ההורים (מתכונת של "טיפול דיאדי"), הדרכות הורים או שילוב בין האפשרויות).  

באם יש הסכמה, בשלב הבא תתחיל סדרת מפגשים בה המטפל יעבוד עם המשפחה על הקשיים. לרוב יוקדשו גם מספר מפגשים להדרכות הורים, בהם ניתן להתעדכן במטרות הטיפוליות ובשינויים שהושגו, ולהדריך את ההורים בדרכים לעודד את הילד או הנער לשינוי.  במקרים מסוימים, המטפל יכול גם לבצע עבודה מערכתית – באמצעות פגישות עם הצוות החינוכי בביה"ס, למשל. 

אם אתם עודכם מתלבטים בנוגע לטיפול, אנו מזמינים אתכם להתקשר אלינו לשיחת היוועצות חינם. אנחנו פה כדי לעזור/

הדרך שלנו לעזור לכם!
גם מרחוק.

טיפול בטראומה אצל ילדים

הספר זמין להורדה באתר "עברית".

בעקבות המשבר הלאומי ומלחמת חרבות ברזל, אנו מזמינים אתכם להוריד בחינם את הספר "ציידת המחשבות", ספר טיפולי-חווייתי לילדים ומשפחותיהם. הקריאה בספר מאפשרת לילדים ובני נוער רכישה של כלים להתמודדות, ולכם ההורים נותנת מקום כדי לדבר עם הילדים על מה שעובר עליהם. ניתן ומומלץ גם למצוא זמן לקריאה משותפת.

רוצים לדבר איתנו? אנחנו פה בשבילכם בשיחת טלפון או הודעת ווצאפ, צור קשר באתר ואפילו באמצעות הטיפול בוט.

טיפול בטראומה אצל ילדים

הספר זמין להורדה באתר "עברית".